ریویو کتاب «ماجرای فکر آوینی»

وحید یامین پور بعد از چند سال تدریس و برگزاری کلاسهایی درباره اندیشه شهید آوینی، حالا حرفهایش را در قالب کتابی و به کمک نشر معارف منتشر کرده است. "ماجرای فکر آوینی" از هفت درس تشکیل شده و خواندن آن هم به مخاطبان شهید آوینی تلنگر میزند و هم تصوری را که بقیه از شهید دارند، ویران میکند و آن را جور دیگری می سازد. مسیری که کتاب طی میکند، خواننده را از آوینیِ خوشتیپ و صدا مخملی و مستندساز دور کرده و در عوض تصویری از آوینیِ محکم و خستگی ناپذیر تحویلش می دهد. تصویر جدید می شود سید مرتضایی که در دوره خودش در خط مقدم برخورد با روشنفکران و غرب زده ها بود. سید مرتضایی با اندیشه های راسخ. تصویر جدید می شود همان کسی که رهبر انقلاب به او لقب «سید شهیدان اهل قلم» را دادند.

 

ماجرای فکر آوینی از همان درس اول که از تاریخچه تمدن غرب میگوید، هم به خواننده می فهماند که قرار است با چه رو به رو شود و هم او را با فضای حاکم بر کتاب آشنا می کند.

 

یامین پور تلاش کرده در 259 صفحه از همه طرف به اندیشه های شهید آوینی نگاه کند و مختصات دقیقی را که سید مرتضی در آن قرار داشته، برای همه روشن کند. با این همه تقابل شهید آوینی با فرهنگ استعماری، لایه ضخیم تری در کتاب است و در سراسر آن به چشم می آید. فرمی که نویسنده برای هر درس انتخاب کرده هم به گیرایی کار کمک کرده است. قالب فصلها اینگونه است که در ابتدای هر درس، نکته ای از تفکر شهید آوینی ذکر میشود و بعد با نمونه هایی از مقالات شهید، نویسنده آن نکته را به خوبی می شکافد.

 

*از کتاب (درس ششم):

«اعتراض شهید آوینی هم این است که چرا ساختارهای توسعه را مسلم می انگارند. ساختارهای توسعه بر مبنای فرهنگ دیگری ساخته شده است. آن فرهنگ نه الهی و شیعی بلکه اومانیستی و لذت طلبانه و دنیا گرایانه است و به بهشت و جهنم اعتقادی ندارد؛ بلکه معتقد به بهشت زمینی است. سازندگان این تمدن قطعا آن را به گونه ای نساخته اند که با اسلام و تشیع متناسب باشد. تمدن متناظر با فرهنگ ساخته میشود. فرهنگ غرب الحادی است. آوینی موکدا تذکر میدهد که اگر بنا بود انقلاب اسلامی ادامه مسیر تمدنی بشر غربی باشد اساسا انقلابی صورت نگرفته است. انقلاب فقط یک تغییر سیاسی نیست بلکه تغییر در بنیاد و شئون تمدن غرب است که حالا جهانی شده است و معتقد است که این موضع نظام جمهوری اسلامی در برابر غرب است. این را در نریشن های روایت فتح هم می بینید.»

 

 کتاب ماجرای فکر آوینی بخشی دارد با عنوان «معرفی اجمالی مهمترین آثار آوینی و سیر مطالعاتی آنها» در این بخش یامین پور ترتیب زیر را برای مطالعه آثار شهید بیان کرده است: 1.توسعه و مبانی تمدن غرب 2.آغازی بر یک پایان 3.حلزون های خانه به دوش 4.رستاخیز جان 5.فردایی دیگر و... اما بهتر است تغییری در این سیر مطالعاتی داد. اول باید "ماجرای فکر آوینی" را خواند و فکر و دغدغه شهید آوینی را نزد خود مزه مزه کرد، بعد با آثارش روبه رو شد تا آن مواجهه با توجه بیشتری صورت بگیرد.