فیلم گرگ بازی


گرگ بازی نخستین فیلم عباس نظام دوست است. او در اولین ساخته خود به ژانر نگاه ویژه­ای داشته و دستی به سر گوش ژانر خاک گرفته "معمایی" در سینمای ایران کشیده است.

گرگ بازی فیلمی است که اگر صبر نداشته باشید هیچ بعید نیست که به دقیقه 40 نرسیده سالن را ترک کنید. یا در آخر دو سه دقیقه بنشینید و از تمام شدن بد موقع شوکه شوید. اما اگر تا آخر فیلم دوام بیاورید احتمالا از تجربه جدید پشیمان نخواهید بود.

اینکه بگوییم نیمی از فیلم صرف معرفی شخصیتها به مخاطب می­شود اصلا اغراق نکرده­ایم. معرفیهایی که بعضا خوب نیستند و بعضی دیگر هم ارتباطی با قصه ندارند. شخصیتها، هنرمندانی هستند که خیلی ساده لوح فرض شده­اند. خیلی راحت فردی که در تاریکی وارد خانه شده را می­پذیرند، برای بازی حرمت هم را زیر پا میگذارند و... . بدتر از همه سرپرست این گروه که نگار جواهریان نقشش را بازی میکند است. کسی که به سادگی قبول میکند فردی در طبقه بالا متروکه زندگی میکرده و او بی خبر بوده است!

گرگ بازی فیلمی است که با یک بازی به پیش میرود. نام آن بازی هم گرگ بازی است. این بازی گرگ، شهروند، پیشگو و جادوگر دارد. اول اینکه اگر کسی که با بازی مافیا آشنا نباشد تا آخر فیلم چیزی از این بازی نمی­فهمد. دوم نحوه خروج بازیکنان از این بازی است. کسی که می­خواهد از بازی خارج شود جوری مقاومت میکند و لیچار بار دیگران میکند که گویی قرار است ببرند و در آتش او را بسوزانند. اما هر بار بازیکن خارج شده بلند میشود و در کمال آرامش چایی میخورد! تا آخر فیلم مخاطب این انتظار را با خود دارد.

دکتر و همسرش که برای دیدن بازی و سرمایه گذاری آمده­اند و بعدتر هم فرد ناشناش که همدست دکتر است هیچوقت انگیزه آنها از قتل مشخص نمیشود، بزرگترین علامت تعجب است. علامت تعجب دیگر کلنجار رفتن مخاطب برای فهمیدن حرف و مضمون این فیلم است. چیزی که احتمالا خود کارگردان باید درباره­اش توضیح بدهد.

این فیلم در فضاسازی خوب عمل کرده و با موسیقی تا حدود زیادی در به نمایش گذاشتن ژانر معمایی موفق بوده است. هر چند ایراداتی در آن دیده میشود. مثلا تکنولوژی در این فیلم دیده میشود (تلفن همراه، دوربین و...) اما وقتی برق خانه قطع میشود با چراغ موشی تاریکی را سر می­کنند!

گرگ بازی فیلمی دیالوگ محور است که علامت تعجبهای بسیاری برای­تان به همراه دارد. با این همه اما فیلمی است که تجربه متفاوتی از فیلم دیدن را به شما میدهد البته اگر آدم صبوری باشید.